Wijnand en Ellen Fietsreislog

Fietstocht Maastricht - Zwolle

Zoals ik wel vaker doe, maak ik graag een fietstochtje in het voor- of najaar van een paar dagen. Dit keer: Zwolle – Maastricht. Route: 1. Maastricht - Echterbosch (bij Roermond) 2. Echterbosch – Afferden (bij Gennep) 3. Afferden – Zwolle

13 oktober (50km)
Ik vertrek ’s morgens om 09:16 met de trein richting Maastricht, waar ik na een rit van 3 uur en 15 minuten om 12:35 arriveer op het station. Nu kan het dan beginnen. Eerst even m’n Garmin Dakota 20 navigatiesysteem aangezet en de uitgeprinte route er bij gepakt. Ik heb de route van te voren bepaald met de fietsrouteplanner van de fietsersbond. Ik fiets het hele traject langs een combinatie van LF- en fietsknooppunten. Voorheen moest ik bij het begin van een fietstocht nog wel eens een beetje rond kijken hoe de route precies loopt vanaf het beginpunt, maar nu dankzij m’n GPS zie ik gelijk hoe ik moet fietsen. Fantastisch is dat! Ik fiets heerlijk door de prachtige binnenstad van Maastricht en steek de Maas over. Redelijk snel fiets ik in de buitenwijken van Maastricht en fiets zowaar België in. Hier gaat de route voor een groot deel langs de Zuid-Willemsvaart. Ik passeer mooie landgoederen, en ervaar de vrijheid en het mooie weer als een heerlijkheid. Wat is er mooier dan dit.

Na ongeveer 1 ½ uur fietsen moet ik met een pontje de Maas over, helaas is dit zo’n zomerpontje en is nu uit de vaart genomen. Niet getreurd ik kijk op de kaart en op m’n GPS en zie dat er een eind verder een brug ligt, daar kan ik dan weer de route oppakken. Aangekomen bij Stein gaat de route verder, ik kom langs Stein, Born en nader Sittard. Hier wordt het drukker, na een tijdje heb ik de stad achter me gelaten en ziedaar, de Duitse grens, grappig is dat. Limburg is hier dan ook erg smal.

Ik passeer een aantal typische saaie Duitse plaatsen, het landschap is echter prachtig en glooit een beetje.Via de grensplaats Waldfeucht rij ik Nederland binnen. De camping, Annendaalse hoeve, is snel gevonden. Ik word hartelijk ontvangen, nadat ik m’n tentje heb opgezet, ga ik even weer terug naar Duitsland om daar nog wat inkopen te doen. ’ s Avonds ga ik op aanraden van de campingbaas eten in de ‘Rathstube’. Ik eet er heerlijk voor slechts 9 euro.

14 oktober (97km)
Het was een koude nacht en het heeft zelfs gevroren,

maar dankzij m’n nieuwe donzen slaapzak van Sietse (Lowland) heb ik heerlijk warm geslapen. Na een kop koffie en een broodje gaat het weer verder richting het noorden. Ik kom al snel door Roermond. Ik fiets verder door het prachtige Limburg en rij over prachtige onverharde oude weggetjes. Ook zie ik veel landhuizen en landgoederen. Ik hop regelmatig de Maas over met kleine pontjes.

Tussen de middag bestel ik in Kessel bij een restaurant een heerlijke uitsmijter. ’s Middags kom ik op de camping ‘de Cokse Heide’ van Staatsbosbeheer aan. Samen met een camper zijn we de enige gasten. Vandaag kook ik zelf: tortelini met bier, heerlijk!

Op deze camping is een overdekte vuurplaats. Na deze zelf aangemaakt te hebben zit ik ’s avonds heerlijk te mijmeren bij een knappend houtvuur. Ik ga vroeg slapen, er heerst een apart sfeertje, de maan is erg helder en ik hoor roofvogels en een uil roepen. Je bent hier midden in, en één met de natuur, een erg mooie ervaring.

15 oktober (138km)
Vandaag vroeg op, 07:00, ik wil namelijk fietsend Zwolle bereiken, mocht het te zwaar zijn dan kan ik evt. een stuk met de trein doen. Het ochtendritueel vind ik wel leuk: tent afbreken en inpakken, wassen, poepen, scheren en vervolgens ontbijten. (ja, ik ben ooit militair geweest). 08:30, ik fiets al weer, het is mooi weer maar wel een beetje koud, ik heb handschoenen aan. Ik kom door Gennep, alwaar ik word gesommeerd van de fiets te stappen omdat het markt is, er lopen nog maar weinig mensen, maar ja regels zijn regels, niet waar! De rest van de dag fiets ik door geweldige mooie stukjes Nederland. De stuwwallen bij Plasmolen en Groesbeek/Nijmegen en op de hoge Veluwe langs hoog Baarlo en Buurlo.

Om 18:00 uur kom ik redelijk moe aan in Zwolle. Ik word ontvangen met patatjes en een heerlijk glas wijn, wat is het leven soms toch fijn.

Reacties

Reacties

NieuwsgierigAagje.com

Leuk verhaal! Klinkt bijzonder, zo alleen op zo'n camping... Link je deze weblog ook aan de webshop? Vinden medefietsers vast interessant om te lezen! Een idee om klanten hun fietsverhalen te laten insturen en op een weblog te plaatsen?

xx van je nichtje uit Utreg

Tante Greet

Wat zie jij toch de mooie plekjes in nederland.Dat je het niet koud heb gehad in je tentje,dan heb je een goed warm dek.Mooi allemaal.leuk om dit weer te zien.dikke kus.

Zwager

Mooi verhaal, Wijnand. Inderdaad aantrekkelijk om zo alleen met een fiets en een GPS rond te trekken. Leuk dat je een slaapzak van Sietse hebt!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!