Wijnand en Ellen Fietsreislog

Dag 2: "Wat is er mooier dan een stukkie fietsen als de zon schijnt!"

37 km

Als we wakker worden schijnt de zon, heerlijk! Dus een goede reden om weer eens “Dank je wel voor de zon!” te zingen…en hoewel het nog erg koud aanvoelt buiten staan we om 10 uur gepakt en gezakt en vertrekken we noordwaarts. Even buiten de camping merken we dat de wind het ook nog goed volhoudt, zeker weer kracht 4 en we hebben een lang stuk polder voor de boeg. Dat wordt weer buffelen. Eenmaal aangekomen in Lemmer besluiten we lekker lang te pauzeren. Beetje door het dorp wandelen en lekker eten bij een visrestaurant. Dat gaat er in als koek!

Vol energie beginnen we aan het laatste stuk van ongeveer 20 km. Met mij wil het niet zo vlotten, mijn zitvlak gaat erg protesteren (ik leg het verder niet uit) en we moeten vaak stoppen. Gelukkig krijgen we een flink stuk met de wind in de rug, dat scheelt een boel. We ontdekken in Oudemirdum een fietsenzaak en kopen er nogal spontaan een nieuw zadel voor mij. Ik heb hem nog niet goed kunnen testen want we waren vlakbij onze tweede overnachtingsplaats op camping de Waps. Weer een blokhut (genaamd Jannie, we noemen haar juffrouw Jannie) met kachel. Op de camping is verwarmd sanitair waar ik meteen onder de douche ben gaan staan, heerlijk! Morgen richting Harlingen, een heel stuk voor de boeg, ik hoop dan profijt van mijn nieuwe zadel te krijgen…dat zal ook fijn zijn voor Wijnand, ik klaag nogal veel….maar ja hij heeft dan ook nergens last van en vindt het allemaal heerlijk.

We zagen dat een aantal e-mailadressen niet goed in de lijst stonden, dus enkelen van jullie hebben dag 1 niet ontvangen. JP: wat een goed idee van je om een winkel in fietsspullen te beginnen, we gaan er over nadenken….

Marije, liefie, we zijn heel trots op je dat je het zo goed doet allemaal samen met Ivo, en we missen jou ook hoor, en Ivo, en Wouter (heeft gebeld uit Berlijn!) en Tim en Joepie en DikkieDik en Snoopy en Jojo. En denk je ook nog aan onze vis, hij is nog maar alleen en heeft dus wel wat extra aandacht nodig, dus wel graag een beetje tegen hem praten af en toe…voor allemaal een kus: xxxxxxxx

Groetjes aan jullie allen en veel liefs van Wijnand en Ellen.

Dag 1:fietstocht naar Terschelling 3 - 8 mei 2010

40 km

Koud, nat en veel wind!

Met het opstaan regent het al en buiten voelt het heel koud aan. Twijfel, twijfel, gaan we wel of gaan we (nog) niet of gaan we met de trein, nog een keer staren naar buienradar en het KNMI…om half 11 besluiten we toch maar op de fiets te stappen. Weliswaar in de zachte motregen, maar het lijkt een beetje lichter te worden in de verte, dus ook vast droger…niets blijkt minder waar. Gedurende de ochtend gaat het harder motten en wordt het helemaal niet droog. Van Zwolle rijden we naar het noorden tegen een harde wind kracht 4! Niet echt een pretje door de polder. In Genemuiden een koffiestop (met appeltaart, we hadden het al verdiend) en daarna met de pont over. We komen door mooie dorpjes als Heetveld, St. Jansklooster en het dorpje Nederland, maar door de kou, de regen en de harde wind kunnen we er niet echt veel van genieten.

In Blokzijl lunchen we in café Sluiszicht en haal ik fijne herinneringen op aan onze tijd dat tante Corrie er woonde. Koop hielp vaak de sluiswachter en liep dan heel behendig over de sluisdeuren heen en weer…het lijkt me nu doodeng…Eenmaal in de Weerribben aangekomen wordt het beter, het wordt zelfs droog en door de bomen en de rietvelden valt de wind weg, heerlijk! Een vogelkoor leidt ons door Kalenberg en vervolgens komen we om ongeveer 16.00 uur aan in Ossenzijl, de plek van onze eerste overnachting. We huren bij onze blokhut meteen een kachel, want we zijn erg koud geworden. Dit was niet echt het gedroomde eerste dagje van onze fietsreis, maar van pa horen we dat het morgen beter wordt. Daar vertrouwen we graag op. Tot morgen!

Liefs, ook van Wijnand, Ellen.

p.s. respect voor Wijnand; hij heeft de hele dag op kop gereden om mij een beetje uit de wind te houden…(de schat).

Fietsen van Assen naar Oldenzaal

Afstand 150 km, overnacht in Schoonebeek.

Vakantiefietsshop

winkel voor al je fietsspullen voor je fietsvakantie.

ortlieb swalbe trangia vaude brooks

ga naar: http://www.vakantiefietsshop.nl

Kilometers

Kilometers totaal 2008:2648 km

Kilometers totaal 2009: 3961km

Winterfietstocht naar Friesland (95km)

Het moest er vandaag toch nog even van komen, een oudejaarsfietstochtje. Het zou vandaag - in tegenstelling tot het weer van de komende dagen - redelijk weer worden. Dat was ook zo, een matig windje uit het oosten, geen neerslag eneen waterig winterzonnetje. De route ging via Blokzijl en Lemmer door het mooie Gaasterland in Friesland naar Stavoren. In Stavoren heb ik de trein gepakt om zo via Leeuwarden weer naar Zwolle te reizen.

Ik fietste de hele dag in soort bevroren ‘ansichtkaartenlandschap':

Dat er veel sneeuw is gevallen in Friesland is op deze foto goed te zien:

Onderweg veel ganzen ‘gespot':

Uitzicht op het IJsselmeer bij het oude haventje Laaxum:

Groeten aan iedereen.

Wijnand

Fietsen Zwolle - Leeuwarden 129 km

Vandaag mooie tocht gefietst, de lange afstanden moet ik toch af en toe trainen. Route: Zwolle - Blokzijl - Ossenzijl - Heerenveen - Leeuwarden. Onderweg nog wat foto's gemaakt:

vogelkijkhut bij Nederland

fraaie moderne woning bij Oranjewoud

Hardlopen (huh!!! en Fietsen dan?)

Ja, jullie lezen het goed: hardlopen. Sinds ongeveer een maand ben ik daar mee begonnen. (Ellen en Marije ook) Maar maak je niet ongerust af en toe fiets ik ook nog een stukje. Ik ben zeker ook van plan om volgend jaar verder te gaan met de Noordzee route, deel Kopenhagen - Oslo. Maar omdat ik in de winter, en zeker door de week, weinig (langere afstanden) fiets, had ik het idee dat ik er nog een sport bij moest doen om de boel een beetje te blijven onderhouden. Ik moet zeggen het bevalt goed, ik ben met een erg leuk programma bezig waardoor je in ongeveer 30 lessen uiteindelijk 5 km aan één stuk loopt.Hardlopen is ook heel effectief, je moet minstens2 a 3 uur fietsen om te bereiken wat je met hardlopen in een 1/2 uur bereikt. Dat komt dan mooi uit want ik heb mede door mijn studie Technische Bedrijfskunde weinig tijd om langdurig bezig te zijn met fietsen e.d..

Zoals de meesten van jullie weten ben ik onlangs een week voor DHV naar Israel geweest. Daar heb ik ook nog een paar keer hardgelopen langs de Middellandse zee, echt tof was dat. Ik heb afgelopen dinsdag een presentatie over dezetripgegeven voor ongeveer 100 personen. Ik stierf duizend doden, maar dat schijnt normaal te zijn als je dat voor de eerste keer doet. Ik moest die zelfde avond ook nog een presentatie geven op school, dat ging wonder boven wonder al veel makkelijker. Affijn, het duurt nog maar even voor we weer bijde kerstboom zitten, laten we maar hopen dat er weer een fijne schaatsperiode aankomt. Dan kunnen we weer lekker sportief bezig zijn.