Wijnand en Ellen Fietsreislog

Trip naar Israel

Hoe het allemaal begon ......

Woensdag 16 september

T. mijn collega en vakgroephoofd komt naar mij toegelopen en zegt: 'Zeg Wijnand zou jij voor D. naar Israel willen?' 'Eh, uh, Ja!' Antwoord ik een beetje onzeker, waar gaat het over, wat is het voor een project?' Vraag ik terug. 'Het is iets met een haven in Israel', het is urgent en je moet er zo snel mogelijk naartoe' zegt T. terug. 'Gaaf, maar ik moet even ruggespraak houden met het thuisfront en ik heb nog wat operationele zaken lopen' zeg ik enthousiast. Zo ging het dus, ik heb intussen wat meer info en vandaag, donderdag is alles al geregeld. De tickets zijn geregeld door het D. reisbureau en het hotel is ook al geboekt. Ik vlieg a.s. zondag om 21:00 h naar Tel Aviv en kom terug op vrijdag om 09:00h in Amsterdam. Het is vlucht 461 van de KLM, ik vlieg met een Boeing 737-900.

In het kort wat ik daar ga doen:

D. is bezig met een project voor een haven in A. ten zuiden van Tel Aviv. Voor dit project zijn een 15-tal internationale contracten opgesteld. Deze contracten zijn onvolledig en zijn niet juist opgesteld. Mijn taak is nu om deze contracten te corrigeren. Daar heb ik ongeveer 4 dagen de tijd voor. Ik verblijf in het T. hotel in Tel Aviv,vlak bij de Middelandse zee,het D. kantoor ligtongeveer 2 km verder. Via deze site zal ik jullie op de hoogte houden. Allemaal heel spannend, ik heb er zin in!

Mijn Hotel

21 september 2009 Aangekomen in Tel Aviv

Vanmorgen ben ik om 02:30 uur plaatselijke tijd (het is hier een uur later) geland. Om 03:45 uur was ik in het hotel. Ik heb uitzicht op zee, er waren zelfs al mensen aan het zwemmen.

Straks moet er natuurlijk wel gewerkt worden. Maar eers even relaxed ontbijten met mijn collega om 09:30 uur.

mijn vliegtuig, een Boeing 737-900 taxied naar de gate

uitzicht vanuit het hotel op de Middellandse zee

ook vanuit het hotelraam gezien

24 september 2009 Last day in Tel Aviv

Hallo allemaal, leuk dat jullie zo meeleven. Ik heb deze week een leuke klus gehad, het reviewen van internationale contracten voor de nieuwe container terminal in A. (ten zuiden van Tel Aviv)

Het is me goed afgegaan, ik hoop hierdoor natuurlijk goodwil te hebben gekweekt voor meer van dit soort reisjes. Ik maak wel lange dagen: van 9 tot 20:00 uur. Maakt niet uit ik heb het geweldig hier. Tel Aviv is echt een wereldstad, het is er druk, sommige gedeelten zijn niet zo mooi andere gedeelten zijn prachtig nieuw opgebouwd. En het ligt heel mooi aan de zee, daar zijn veel hotels en mooie terrasjes en restaurants/clubs. Ik voel me hier erg veilig, het is niet echt Arabish of zo. De bevolking is erg vriendelijk en multiculti. (Joden komen van over de hele wereld).

Gisteravond waren we in old Jaffa, dit doet wel weer arabish aan en je voelt hiet de oude (bijbelse) geschiedenis. Affijn vanacht vertrekt mijn vliegtuig om 05:05h en ik moet er om 02:00h zijn!

Morgen ben ik dan fijn weer thuis.

old Jaffa

25 september 2009 Ben Gurion Airport Tel aviv

Een laatste groet over 20 min. mag ik aan board.

groet

Fietsen met Ellen

Op 22 en 23 junihebben Ellen en ik een fietstochtje gemaakt op de grens van Drente en Friesland. Twee heerlijke dagen waarbij wij het erg troffen met het weer. Ik heb er even snel een filmpje van in elkaar gedraaid, dit vind je onder het kopje video.

De RoParun een week later

Het is al weer een week geleden dat ik 's morgens in de trein zat richting Rotterdam om mee te doen aan dit evenement. Ik bennog aanhet bijkomen (geestelijk), ik zit nog steeds in een roes. Het was zwaar maar fantastisch een gebeurtenis om de rest van je leven op terug te kijken. De afstand was 516 km, we hebben er 39 uur over gedaan met een gemiddelde van 12,9 km/uur. Ik heb in totaal 315 km gefietst. Ik ging mee als fietser/navigator en coach.

In brabant was het compleet kermis, lijkt denk ik op de 4-daagse van Nijmegen. Bij de finish werd ik opgewacht door Ellen en Jolanda met heerlijke koude biertjes en colaatjes, wat heb je dan een dorst. Zie verder de foto's en het filmpje.

Groet en tot ziens, Wijnand.

's morgens vroeg ergens in Frankrijk

De DHV runners passeren de finish

Ik kreeg ook een medaille (eigenlijk alleeen bedoelt voor de fietsers)

De RoParun gaat bijna van start

Hallo allemaal,

Zaterdag is het dan zover, de RoParun gaat beginnen. Ik doe mee met het team van DHV (mijn werkgever). We vertrekken zaterdag eerst per bus naar Parijs, 's avonds om 21:12 start ons team. Voor wie het nog niet weet, de RoParun is voor een goed doel voor mensendie geen uitzicht meer hebben op het leven doorbijv. kanker. Het motto van de Roparun is:
'Trachten leven toe te voegen aan de dagen, waar geen dagen meer kunnen worden toegevoegd aan het leven'.

We doen mee met 2 teams, elk team legt beurtelings 60 km af. (ongeveer 5 uur op 5 uur af) Ik ga mee als navigator/fietser. Maandagmiddag om 15:30 hopen we in Rotterdam op de Coolsingel aan te komen. Ellen en Jolanda zullen mij en het team opwachten bij de finish.

Voor meer infozie:

link 1:site over het DHV team

link 2: over de fietsers (sta ik ook op)

link 3: over de RoParun in het algemeen

link 4: om ons live te volgen

link 5: voor een live verslag

foto van vorig jaar

groet,

Fietstocht Zwolle Groningen (122 km) en site update

Het duurt nog 1 week en dan is het zover: de RoParun. Daarom nog 1 keer een flinke afstand afgelegd. Zwolle - Groningen. In vogelvlucht: Zwolle - Hasselt - Meppel - Havelte - Appelscha - Norg - Peize - Groningen. Het was een mooie tocht, tussen Havelte en Norg heb ik alleen maar over mooie fietspaadjes gereden.

nabij Appelscha

vennetje met bloeiende grassen

Verder heb ik deze site wat geupdated, ik heb bij de verhalen van Denemarken nog wat foto's tussen de teksten ingevoegd. Ik heb ook mijn profiel gewijzigd. Had ik jullie al gewezen op 2 nieuwe video's? Over de RoParun volgt nog een berichtje.

groetjes aan allemaal.

Wijnand

Eindbestemming gehaald én weer thuis!

Dag 8 - 9

Köge - Kopenhagen - Zwolle (gefietst 62 km; trein ca. 1000 km)

Zaterdagmorgen is het slechts 3.5 graad in de tent, de buitentent is bevroren! Maar ik heb het niet koud gehad (goede spullen).

nachtvorst -3

Na inpakken en zelfgemaakt ontbijt vertrek ik om 08.00 uur. Het wordt een mooie laatste etappe, aanvankelijk nog door boerenland, dorpjes en landgoederen, daarna meer langs de kust. Je merkt de toename van verstedelijking richting Kopenhagen. Toch blijf ik me verbazen over de mooie en vooral vrije kust. Maar ja, Denemarken heeft dan ook oneindig veel kilometers kust. In Kopenhagen aangekomen vraag ik voor de zekerheid even de weg naar het station, ik zit goed en kom bij het station naast het aloude pretpark Tivoli aan. Dit is even kicken, het hele eind op de fiets en nu loop ik hier midden in Kopenhagen, Waauw!!!

ik heb het gehaald, Kopenhagen!

De middag heb ik me vermaakt in deze mooie stad, ik bekijk een aantal gebouwen en maak veel foto's.

Tivoli

Op een terras bij een Italiaans restaurant bestel ik een heerlijk biertje, ik heb het verdiend. (51 kronen, ca 8 euro!!!) Wat later eet ik nog wat bij de chinees (jaaa...) en ga daarna naar het station.

station Kopenhagen

Zo sta ik heel Nederlands een uur te vroeg op perron 8. Maakt niets uit het is nog steeds mooi weer en met een cappuccino kom ik de tijd wel door. De trein arriveert 30 min. voor de vertrektijd, ik hannes even met het vinden van de juiste cabine, mijn fietst moet in treinstel 204 en ikzelf in 203. Er lopen stewards rond die zeer behulpzaam zijn en weten van mijn reservering. In de trein heb ik gezelschap van een Deens stel, zij zijn onderweg naar Parijs. Ik kan erg leuk met deze mensen in het Engels praten. Na een biertje in het treinrestaurant ga ik mijn bed in maar de reis verloopt onrustig waardoor ik niet goed kan slapen. De trein stopt vaak en staat soms lang stil. Later kom ik er achter dat deze trein meerdere bestemmingen heeft en dat er aan- en afgekoppeld wordt. Er wordt bijv. een deel aangekoppeld wat uit Moskou komt.

treinstel uit Moskou

Met een vertraging van anderhalf uur kom ik zondagochtend om 10.45 uur in Arnhem aan. Ik neem de trein naar Zwolle en ontmoet nog even snel mijn schat op het station. Zij moet vanmiddag nog een concert spelen met haar blokfluitensemble. Ik ga naar huis om te douchen en om -zoals Ellen het zegt- met beide benen weer op aarde terug te keren....

Zo dit was een heel verhaal, ik zal nog foto's uploaden en een filmpje maken van mijn trip. Nogmaals heel erg bedankt voor jullie meereizen. Ik heb er veel aan gehad!

Dank je wel voor de zon en de wind!

Dag 7

Præstø - Köge 55 km

Terwijl ik dit schrijf zit ik bij Køge aan de Oostzee, te genieten van de ondergaande zon, het mooie uitzicht en het geluid van de zee. Morgen mijn laatste dag hier in Denemarken, ik ben een week onderweg geweest maar het voelt als een maand! En ja Bob, ik heb nu heel veel zin om weer naar huis te gaan. Wat een reis! Wat een geweldig weer en wat een wind! Ik kom hier zeker terug, ik heb genoten.

De wind is inmiddels gaan liggen. Dat was vandaag overdag wel anders! Ca. 55 km gefietst tegen de harde wind in, maar wel weer met de zon!

Ik reed vandaag door een soort Teletubby landschap, glooiende groene heuvels met landgoederen en bijbehorende landhuizen. Tinkie Winky niet gezien, helaas, wel veel bonte kraaien, twee geelgorsen en een vaal grijze roofvogel. In Køge aangekomen om half 2 vanmiddag en mijn tentje opgezet op een plaatselijke doorsnee camping. Wel een lekker luw plekje uitgezocht. Daarna maar eens het stadje bezocht. Er zijn hier huizen uit 1612! Zo mooi! Het is toeristisch maar niet overdreven. Dat geldt ook voor de stranden, wel hier en daar een hotel of een camping, maar het ziet er allemaal erg natuurlijk uit.

museum in Köge

Morgen op naar de eindbestemming van deze reis: Kopenhagen, nog 60 km. Morgenavond om 18.53 uur gaat de trein naar Arnhem, de volgende ochtend kom ik er om 9.22 uur aan. Erg spannend hoe dat allemaal zal gaan.

Totgauw weer! Wijnand.

Lol op Lolland!

Dag 6

Spodsbjerg - Præstø 63 km (werkelijke afstand 183 km)

Om kwart over 8 met de boot overgestoken naar TÃ¥rs, vervolgens gefietst naar Nakskov, over dit gedeelte van ongeveer 12 km deed ik een uur! Met windkracht 6-7!! Geen pretje!

Zoals ik al eerder heb gezegd: het moet wel leuk blijven, daarnaast moet ik zaterdag a.s. ook op tijd in Kopenhagen zijn, met dit tempo ga ik dat niet halen. In Nakskov gaat een trein, die ben ik dan ook blijmoedig ingestapt...De treinreis vind ik zeer aangenaam, zo bouw ik even een extra rustdag in. En wat een lol op Lolland, van achter het raampje heb ik dit mooie eiland zitten bekijken. Heerlijk zonder die beukende wind op mijn kop. Zo heb ik de verloren tijd van de afgelopen dagen ingelopen. In de trein nog een leuk gesprek gevoerd met een gepensioneerde Deense meneer, die met zijn Batavus op weg is naar Kopenhagen, om fietsend de stad te bezoeken. In Vordingborg, ca. 120 km verderop, weer uitgestapt enverder fietsendrichting Præstø, de eerste helft pal tegen de wind, later meer met de wind in de rug. Maar ondanks de harde wind schijnt de zon nog steeds en dat heb ik het liefst...In Præstø overnacht ik in mijn tentje op een eenvoudige camping. Nu is het nog 135 km naar Kopenhagen, dat ga ik zeker halen!

Groetjes van Wijnand en bedankt voor al jullie reacties tot nu toe! Heerlijk dat er zo wordt meegeleefd!