Wijnand en Ellen Fietsreislog

Islandhopping

Dag 5

Sønderborg - Spodsbjerg 65 km

Vandaag 65 km gefietst, dat lijkt wat kort, maar met de vele heuvels én windkracht 6-7 vind ik het wel prima. Hele einden heb ik op adembenemend mooie gravelweggetjes gefietst, maar vanmiddag was ik dat ook even helemaal zat vanwege de harde wind in combinatie met een hellingshoek van 15%! Het moet natuurlijk wel leuk blijven...

Twee keer vandaag een veerboot genomen, eerst naar het eiland Ærø.

Op het eiland aangekomen ben ik van de ene naar de andere zijde gefietst (30 km) en het is zo mooi! Hier ga ik met Ellen zeker terugkomen.

Prachtige stranden, blauwe zee en niet geëxploiteerd dus heel natuurlijk.

mooie kusten

Daarna van Ærø naar Langeland gevaren, weer een uur, op deze boot heerlijk in de zon achter glas een tukje gedaan...

gravel weggetjes

Met de fiets dwars overgestoken naar Spodsbjerg. Hier een camping gevonden. Het waait zo hard dat mijn tent plat zou waaien dus heb ik een hut gehuurd.

trekkershut

Morgenochtend wil ik om 8.15 uur de boot nemen naar Lolland, en wil ik proberen op een camping in Nykobing te komen . Of ik dat ga halen zal vooral afhangen van het weer. Het wordt morgen minder zonnig en er wordt regen voorspeld, ik kan het me bijna niet voorstellen, vandaag nog de hele dag in de zon gefietst. Zonet in een heel oud en beetje verlopen strandhotel met drie wat luidruchtige en niet al te nuchtere biljarters, heb ik even een Deens biertje gedronken, wel verdiend voor vandaag. Ik ga pitten, god nat!

Hoezo Denemarken vlak?

Dag 4

Schleswig - Sønderborg 94 km.

Vanmorgen al weer vroeg uit de veren en een ontbijtje gescoord voor 3.50 euro: zwei Brötchen Kaffee und ein gekochtes Ei. Super! Snel na mijn vertrek gaat het al weer door zeer mooie landschappen en het weer blijft ook maar mooi. Wat ben ik toch een bofkont. Om 13.00 uur de Deense grens overgestoken, weer een leuk moment in deze reis...

kicken, ik ben bij de Deense grens

In Padburg een half uur gezocht naar de juiste fietsroute. De route die ik vervolgens fiets is grotendeels onverhard en regelmatig zeer steil. Hoezo Denemarken is vlak?

Denemarken vlak?

Ook hoor je weleens dat het een saai land is, ik begrijp er niets van: het is hier fantastisch! Ik fiets hele einden langs de zee, het lijkt wel een beetje Normandië maar nog mooier en frisser. Ik sta bijna om de 250 m stil om een foto te maken, want ik zie constant mooie huizen, vergezichten, schepen en eilanden. (Zo jammer dat ik mijn foto's nog steeds niet kan uploaden!) Het vele klimmen en de sterke oostenwind maken het vandaag wel erg zwaar. In Sønderborg vind ik het dan ook na 94 km welletjes en zie ik gelukkig een camping aldaar.

Sønderborg, erg mooi stadje

Een typisch Deense camping met alles erop en eraan, zoals een keuken, recreatieruimte met tv en perfect sanitair. Ik kook mijn eigen potje (voor degenen die denken dat ik alleen maar bij de Chinees zit...) en duik zo direct mijn nest weer in.

Indtil i morgen!! (tot morgen!) Groetjes van Wijnand.

Ontmoeting met de Vikingen

Dag 3

Glückstadt - Schleswig 106 km

Na een werkelijk heerlijk ontbijt in het hotel, met eitjes, jus d'orange en koffie, zat ik om 8.45 uur al weer op de fiets. Het lijkt weer een heerlijke dag te worden en ik geniet enorm van het prachtige landschap. Langzamerhand begint de stijl en de sfeer van het land te veranderen, Denemarken komt in zicht! Er wordt hier ook een vreemd dialect gesproken, een mengeling van Duits en Deens. Ik word begroet met ‘Moi'!

regelmatig zie ik de sticker van de Jutlandroute

Op veel stukken heb ik de wind in de rug of van opzij, een verademing! Het fietsen gaat vandaag een stuk makkelijker. Met een pont steek ik het Noord-oostzee kanaal over en daarna lig ik heerlijk een half uurtje langs het kanaal in de zon. Onderweg zie ik veel oude overblijfselen van de Vikingen, zoals grafheuvels en verdedigingswerken. Ook rijd ik over een deel van de Oschenweg, een oude Viking handelsroute, sommige stukken stammen van voor onze jaartelling! Echt kicken!!! Je voelt het verleden hier.

de Oschenweg

replika van een steen uit de Vikingtijd (jaar 900), de echte ligt in een museum

Na ruim 100 km vond ik gelukkig dit keer mijn camping snel. Het ligt aan de Schei, wat een verbinding heeft met de Oostzee. Morgen op weg naar Denemarken, de grens ligt op ongeveer 50 km hier vandaan.Het koelt nu snel af en het weer voor morgen lijkt wat minder goed te worden. Ik ga maar vroeg onder de wol. Vanavond heb ik geprobeerd ergens te internetten omdat ik graag wat foto's op het log wil zetten, maar dat is helaas nog niet gelukt, morgen doe ik een nieuwe poging. Van Ellen hoor ik alle reacties, zo leuk! Bedankt daarvoor! Ik meld mij morgen weer, Gutenacht! Wijnand.

Veel wind, veel zoeken en Glück haben!

Dringenburg - Glückstadt 138 km

Mijn eerste nacht goed geslapen, wel vroeg wakker geworden, maar wat is er mooier dan wakker worden van een vogelkoor....om 8.30 uur zit ik gepakt en gezakt op mijn fiets met opnieuw fantastisch weer. Strak blauwe lucht en een zonnetje! Het landschap is hier heel mooi en lijkt een beetje op de lage Ardennen , wat heuvelachtig, hoogtes tot 60 meter dus goed te fietsen. Ik heb echter de hele dag wind tegen, 4 Bft, dit maakt de tocht heel zwaar. Met de veerboot de Weser overgestoken, je kunt goed zien dat het een getijdenrivier is, het doet aan als een zee.

veerboot over de Weser

Na 100 km wil ik graag stoppen omdat ik het best zwaar vind, maar het lukt me niet om een camping te vinden. Dan maar doortrappen naar de beoogde camping aan de Elbe. Ook daar kan ik de camping niet vinden, geen bordjes, geen verwijzingen, niet op kaartjes afgedrukt en een meneer zegt dat er helemaal geen camping is...dan maar weer verder. Om 20.00 uur besluit ik de Elbe met een veerboot over te steken, een heel brede rivier (3 km?) de overtocht duurt 20 minuten. Ik kom aan in Glückstadt en daar heb ik Glück, ik vind een hotelletje. Na ruim 12 uur onderweg te zijn is er geen haar op mijn hoofd die er nog over denkt een camping te zoeken.

uitzicht vanuit het hotel

Mijn fiets mag lekker binnenstaan en in het dorp vind ik een chinees waar ik heerlijk van opknap. Zonet een douche genomen, ik kan mijn bed in! Morgen ga ik op weg naar de Deense grens, hopelijk vind ik daar een camping...Welterusten en groeten!

Ik ben vertrokken!

Dag 1

Emmen - Dringenburg 131 km

Om 7 uur 's ochtends vertrek ik van huis met een prachtige zonsopgang! Ik neem de trein van half 8 naar Emmen waar mijn fietsreis gaat beginnen. De lucht is blauw, wat bof ik! Om 8.30 uur stap ik op de fiets, van Emmen naar Ter Apel fiets ik direct al verkeerd maar vind toch snel de goede weg. Om 10 uur kom ik bij de grens met Duitsland, hier even wat foto's gemaakt. Ik heb iets met grenzen, blijf het altijd weer leuk vinden om ze over te steken. Van mij mag de douane weer ingesteld worden.

Duitse grens

Noord Duitsland is best mooi, veel glooiende landschappen en mooie boerengehuchtjes. Ook nog best wat pittige klimmetjesgehad. Om half 5 kom ik aan op camping am Rabbensee. De camping is een beetje typisch Duits, maar ik krijg een mooi plekje aangewezen met uitzicht op het meer. Op deze manier lijkt het wel een natuurkampeerterrein. Ik ga vanavond vroeg onder de wol want ik ben heel moe en morgen wil ik op tijd vertrekken. Als het weer net zo mooi wordt als vandaag - ik heb de hele dag zonder jas gefietst- dan wordt het weer een superdag!

Groetjes van Wijnand.

Definitieve route naar Denemarken

Hallo allemaal.

Over een week is het dan zover, dan ben ik op deze tijd al in Duitsland. In dit bericht heb ik een link naar google maps, een kaartje en het reisschema geplaatst. In werkelijkheid kan het door omstandigheden natuurlijk wat afwijken. Op deze manier hebben jullie wat meer details over mijn trip. Groeten aan iedereen. Wijnand

Klik op deze linkom de route in Google maps te zien.

Route:

Reisschema

Traject

Afstand

Totaal

Overnachting

1: 11-04 Za Zwolle - Emmen vertrek 7.26 uur aankomst 8.28 uur (trein)

1: 11-04 Za Emmen - Wiefelstede (D)

123

3: 13-04 Ma Busdorf / Haddeby b. Schleswig

115

356

Wikinger Campingplatz Haithabu Haddebyer Chaussee 15 - 24866 Busdorf / Haddeby b. Schleswig Tel: (+49) 4621 32450

4: 14-04 Di Sydals (DK)

100

456

Lysabildskov Camping & Feriecenter Skovforten 4
6470Sydals Tel:(+45) 74404398

5: 15-04 Wo Kragenæs

115

571

Kragenæs Havn & Camping v/Fam. Pedersen Kragenæsvej 84 Kragenæs DK-4943 Torrig L Tel: (+45) 54 93 70 56

6: 16-04 Do Møns Klint

Tel. +45 5671 0226

8: 18-04 Za Kopenhagen

831

8: 18-04 Za Kopenhagen - Arnhem 18.53 uur - 09.22 uur (trein)

9: 19-04 Zo Arnhem - Zwolle

911

Oefenweekend trip Denemarken (165 Km)

Dit weekend gefietst om te oefenen met full gear voor mijn trip naar Denemarken.

De route: Zwolle - Deventer - Vorden - Zutphen - Hattem - Zwolle. Het was bijzonder mooi weer. Het was weer even wennen om te fietsen met de volledige bepakking. Maar het ging goed. In Deventer kwam ik per ongelijk door de hoerenbuurt. Er stond een pikante dame in lingerie die mij na riep met: héé lekker ding! Smack ! (luchtkus). Ik ben er maar niet op ingegaan anders zou ik te laat aankomen op de camping. Vanaf Deventer werd het landschap mooi achterhoeks, veel mooie landgoederen met dito huizen. Op de camping aangekomen mocht ik zelf een plekje uitzoeken, er stond verder alleen nog een camper. Ik heb m'n tentje opgezet op een mooi beschut plekje.

Daarna even wat gelegen en heb me het qua eten maar makkelijk gemaakt, eten bij de Chinees in Vorden, smaakte zeer goed na zo'n dag. Het zou die nacht koud worden (-4), dus daar heb ik mij goed op voorbereid. Ik heb wat etra kleding aangetrokken en ben vroeg gaan slapen. Aanvankelijk viel het mee, maar 's morgens om 5 uur voelde het toch wel redelijk koud aan. Maar ja ik was toch al wakker geworden van de kippen met bijbehorende haan, ze gingen nogal te keer vanaf een uur of 3!!! Later hoorde ik van de campingeigenares dat er een roofvogel op het hok zat en dat de kippen daardoor zo te keer gingen.

Na het ontbijt ben ik via Bronckhorst (erg mooi dorp) en Zutphen en Deventer weer terug gefietst. Affijn ik had alles bij me en op deze manier heb ik het allemaalweer even kunnen uitproberen.Ik ben er klaar voor, Denemarken here i come!!!

Trainingsrondje Zwolle-Kampen-Genemuiden-Hasselt-Zwolle (ca. 60KM)

Dit blijft een fantastisch rondje. De hele dag heb je hier mooie uitzichten over de rivierdelta's.